POVESTE DE VIAŢĂ: De vorba cu o puşcăriaşă

1. De ce ai ajuns aici? Imi poti spune exact pentru ce fapta esti acuzata?

Din cauza vietii pe care am dus-o, din cauza anturajelor. La orfelinat nu interesa pe nimeni sa te educe, sa ai viitor in viata si am fost de capul meu tot timpul. La scoala nu prea mergeam, am inceput sa umblu cu tot felul de oameni. M-am apucat de furat de la 12 ani si a inceput sa-mi placa pentru ca vedeam ca se fac bani si mai aveam in cap bagat de altii mai mari ca varsta, ca daca eram minora nu-mi facea nimeni nimic. La 14 ani am intrat la scoala de corectie pentru furturi, dupa ce-am iesit de acolo n-am mai stat mult la orfelinat si mi s-a dat un sut in fund si-am ramas pe strada ca eram majora, nu stiam altceva decat sa fur si asta am facut. Asa am ajuns in puscarie a doua oara tot cu furt, dupa ce-am iesit avem 22 de ani si am ramas iar pe strazi m-am intors iar la furat. Umblam de acum prin case la oameni, nu a durat decat cateva luni pana sa fiu iar arestata si condamnata. De data asta am fost acuzata de tentativa de omor pentru ca am batut rau o persoana care m-a prins cand eram in casa la ea la furat. Cel mai mare rau in viata cred ca e atunci cand intri in anturaje, ca anturajele te duc de la rau spre tot mai rau.

2. De ce nu ai incercat sa gasesti o alta sursa de venit, sa faci bani din altceva, nu din furat?

Nu ma gandeam atunci la altceva trebuie sa recunosc asta. In orfelinat de mica am invatat sa fur, nu altceva. Acolo era bataie si pe un colt de paine, ne furam unii pe altii asa de copii, daca cineva avea ceva ce tu nu aveai prima data iti venea in minte sa furi. Nu a avut cine sa imi arate atunci ca se poate si altfel. Din orfelinate nu ies oameni calumea ca nu se implica nimeni sa-i ajute cu adevarat pe copiii aia. Cei care lucreaza acolo sunt numai dupa bani. Daca le vin ajutoare de la o fundatie ceva, sa zicem, prima data iau cei de la conducere cu care lucreaza la orfelinat impart "grosu" si resturile ajung la copii. Bani in educatie mai putin ca doar nu-s prosti ei sa faca asta. Lor ce le mai ramane daca investesc in copii? Altceva nu inveti acolo, de aceea orfelinatele scot mai mult infractori decat oameni buni.

3. Inteleg ca nu ai familie, dar prieteni? Mergeai sa furi singura?

Da, aveam prieteni din anturaje tot infractori nu prieteni care sa te sfatuiasca de bine. La furat nu mergem singura, cu inca o persoana sau doua cateodata.


4. Sunt tot in puscarie?

Unii din ei au iesit, altii inca sunt inchisi.

5. Ce faci acum acolo? Cati ani mai ai?

Muncesc in penitenciar la atelierul de croitorie. Am invatat sa cos la masina, ma descurc destul de bine. Mai am inca 9 ani de executat dar poate ies mai repede cu buna purtare, oricum mai am de facut destul pana sa sper sa ies mai repede. Eu nu-s ca Becali, Borcea, care scriu doua trei carti si gata.

6. Ce vrei sa faci cand iesi?

Eu cred ca mi-a venit mintea la cap si as vrea daca tot am invatat sa cos la masina sa-mi caut de munca in asta. Primesc niste bani pentru munca asta aici si pun deoparte bani pe cand ies sa am de o chirie sa ma descurc pana reusesc sa gasesc de munca. O sa fie greu, da poate cu noroc si multa cautare o sa reusesc si asta ca sa iau un alt drum in viata, sa ma desprind de anturaje si sa-mi vad de viata.

7.Cati ani ai acum?

Am 30 de ani, spre 31.

8. Multi inainte. Ce sfaturi ai pentru tinerii de afara? Ca ziceai tu de anturaje...

Sa se fereseaca de anturaje si sa aiba grija ce prieteni isi aleg. Trebuie sa stie sa aleaga persoanele din jurul lor asta e important. De exemplu, daca iti propune cineva sa tragi si un fum de iarba ala nu-i prieten adevarat. Ar fi bine sa fie indepartat din viata ta ca daca nu, azi un fum maine altul si uite asa ajungi la dependenta. Daca cineva intr-un magazin iti zice sa furati aia ca nu vede nimeni e exact la fel. Asta e doar inceputul la ce poate urma. Persoane din astea trebuie date deoparte chiar daca ii cunosti de ani de zile, sa tii langa tine numai persoanele care te duc la bine, nu la rau. Deci, cam asta ar fi sfatul cel mai important: sa se fereasca de anturaje si sa-si aleaga bine prietenii sa stie ce vor de la viata si sa tina un drum bun in viata, sa-i asculte pe parinti ca e tare rau cand nu-i ai, sa se bucure de ei ca ii au, ca doar ei le vor numai binele.

9. Ce parere ai despre cei care scriu carti in puscarie? E corect?

Nu-i corect. Asta s-a bagat anumit sa le dea avantaj la cei smecheri. Am zis mai inainte, Becali, Borcea si toti politicienii aia mult mai hoti decat noi astia mai amarati la un loc. Noi am furat, da de la putini, da politicienii fura de la toata tara si intra la puscarie prin fata si ies prin spate. Numai puscarie nu-i aia ce fac ei, scriu carti au permisii cand vor. Daca au bani mai baga o sponsorizare la penitenciar si te trezesti ca pana si directorul le pupa mainile ca doar iti dai seama mai trebuie si el sa-si ridice un etaj la vila. Egalitate in fata legii nu exista. Degeaba scrie asta unde scrie ca nu se respecta asa ceva. Sunt aici care fac puscarie cate 3-4 ani ca au furat cateva gaini si astia care fura milioanele de euro ani la rand le da cu suspendare la unii, la altii 2 sau 3 ani din care fac pe jumate. .Si iti vine sa razi asa ca ei afara s-au ocupat numaI de furat milioane de euro, n-au scris in viata lor si cand ii salta la parnaie hop le vine inspiratia, mai sa crezi ca puscaria naste scritori acum.

Tin sa mentionez ca nu am precizat numele incat nu vreau sa-i creez probleme celei cu care am vorbit. Din tot ce am discutat, cel mai interesant mi s-a parut:

Daca anunta vreo televiziune ca vine sa filmeze si sa intrebe cate ceva pe cateva puscariase inainte sa apara, vine garda trimisa de cei de sus ne aduna pe toate si instructaj maxim: zici aia nu aia da si tot asa. Unde au niste sectii, celule cu conditi mai decente asa... ia un grup de puscariase le duce acolo si duce televizunea acolo sa se vada ca sunt conditii, iar dupa ce pleaca televizunea le muta inapoi pe sectia unde erau.

Imi cer scuze pentru vocabularul nu tocmai corect, dar am vrut sa scriu acest interviu pentru ca eu sunt de parere ca de la oricine avem de invatat.




Comentarii